"מה נורא המקום הזה" ד"ר שמואל ברקוביץ

 

"…פרי יצירתו של מומחה ראשון במעלה…מורה נבוכים...ספר יסוד משפטי ומדיני..."         נשיא בית המשפט העליון לשעבר, מאיר שמגר

"מה נורא המקום הזה" (בראשית כח, 17) מספר את סיפורם של המקומות הקדושים, ובראשם הר הבית, אשר הפכו את עתידה המדיני של ירושלים המזרחית לבעיה הקשה במו"מ בין ישראל לפלסטינים. מבחינה מדינית, ישראל תובעת להכיר בירושלים המאוחדת כבירת ישראל, והפלסטינים תובעים לכונן במזרח העיר את בירת המדינה הפלסטינית. מבחינה דתית, ירושלים קדושה גם לנצרות, אך אין לה שאיפות מדיניות לגביה. ירושלים היא הסוגיה הקשה ביותר לפתרון במישור המדיני ובמישור הדתי. כל נסיון למצוא פתרון לבעיה זו חייב להתבסס על הכרת מעמדם הדתי, המשפטי והמדיני של ירושלים והמקומות הקדושים. את כל המידע החשוב הזה מציג ספר זה.

הספר מביא דיון מרתק בסוגיות אקטואליות חשובות:

מנהיגי ישראל המצהירים “ירושלים המאוחדת היא בירת ישראל לנצח נצחים" אינם מספרים לציבור שירושלים המאוחדת כוללת גם שטחים של 28 כפרים ביו"ש, שסופחו לעיר כבר ביוני 1967.

הוכחת קיומו של בית המקדש בהר הבית והפרכת ההכחשה הפלסטינית בעניין זה.

הסבר האיסור ההלכתי על כניסת יהודים וגויים להר הבית בגלל קדושתו הרבה.

הפקרת הר הבית ע"י כל ממשלות ישראל, אי אכיפת חוקי ישראל שם, והמשך ההשתלטות הפלסטינית על דרך העופל, באמצעות קבורה בלתי חוקית שם.

נשיא ארה"ב, קלינטון, הציע להעניק לישראל את הריבונות ב'קודש הקודשים', והפלסטינים הסכימו לכך מחוסר ידיעה ש'קודש הקודשים' הוא הסלע בכיפת הסלע.

ממשלת ישראל הטעתה ביודעין את אזרחי ישראל בדבר תוצאות המו"מ לשלום בטאבה.

אפשרות הסרת הקדושה מבתי כנסת (גוש קטיף) ומבתי קברות מוסלמים (מוזיאון הסובלנות).

פירוט הסדרי הסטטוס קוו במקומות הקדושים לנצרות, ותיאור מפורט של הסכסוך המתמשך בין הארמנים ליוונים-האורתודוכסים בכנסיית הקבר הקדוש בירושלים.

דיון מעמיק, ראשון מסוגו, במשמעות הקדושה והמושג "מקום קדוש" ביהדות, בנצרות ובאיסלאם, תוך תיאור המקומות הקדושים לדתות אלה.

ניתוח מקיף של סמכות בתי המשפט בישראל לדון בסכסוכים הקשורים במקומות הקדושים, בלוויית המלצות לשינויים מרחיקי לכת בחקיקה הישראלית המתייחסת למקומות האלה.

 

ד"ר שמואל ברקוביץ הוא משפטן ובעל משרד עו"ד בירושלים העוסק בתחום המשפט האזרחי. מומחה בעל-שם לירושלים ולמקומות הקדושים לדתות השונות מבחינה היסטורית, דתית, מדינית ומשפטית, ועוסק זה עשרים וחמש שנה במחקר, בכתיבה, בהוראה ובייעוץ בנושאים אלה. חוקר ב'מכון ירושלים לחקר ישראל'. חבר בוועד למניעת הרס העתיקות בהר הבית. יועץ לעדה הנוצרית הארמנית, למוזיאון הסובלנות, לישיבת התפוצות ולוועד "כותלנו" בעניני המקומות הקדושים. עבודת המחקר של ד"ר ברקוביץ לשם קבלת תואר דוקטור שימשה כמסמך עזר לצוות המו"מ הישראלי לשיחות השלום עם מצרים בקמפ דיוויד (1978).

ספרו האחרון "מלחמות המקומות הקדושים – המאבק על ירושלים והמקומות הקדושים בישראל, ביהודה, שומרון וחבל עזה" 2000 (הוצאת מכון ירושלים והד ארצי, ספרית מעריב) זכה בפרס הראשון של 'מרכז יפה' למחקרים אסטרטגיים לשנת 2001 בתחום בטחון ישראל.

קליק כדי לקבל פרטים.....

 
 

סגור חלון

© Carta Jerusalem